Tuesday, March 01, 2005

 

Apa salah saya kata Dr Mahathir

Mahathir request for a section (one full page) in Utusan to stage his defense on his interference in government related issue, narrowing it down to Proton and Mahaleel. We are very aware of his interference during his regime especially in a Mega Project with a sole purpose to make his family rich. Uncompleted projects are a norm to his cronies. As a result, towards the ends of his regime the Federal Government, State Government and Government Department collapse into near bankruptcy. One of his first statements was “Apa salah saya” ?

Ramai kalangan pelayar www.umno-reform.com telah mengatakan bahawa hasil dari pemerintahan Dr Mahathir maka Malaysia sekarang berdepan dengan pelbagai masalah baik dari segi ekonomi mahupun sosial kemasyarakatan.

Ada yang telah memaklumkan bahawa Mahathir telah menghancurkan Malaysia dengan kemuncak pembangunan kosmetik akibat keghairahan mengertikan pembangunan dengan projek – projek Mega. Malaysia dikatakan sekarang berada dalam situasi pembangunan yang tidak setara. Peningkatan pembangunan yang tidak setara antara semua elemen – elemen definisi pembangunan akhirnya akan membawa Malaysia ke mercu pembangunan yang tidak wujud pada teras hanya memancar pada kulitnya sahaja.

Apa sebenarnya kesalahan Dr Mahathir dan apakah kesalahan itu kini di pikul oleh Pak lah selaku Perdana Menteri Malaysia yang mewarisi kepimpinan 22 tahun Dr Mahathir?
Comments:
Here, I will give the first 22.

What about:

1) When there is more secular school compared to religious school.

2) When LHDN can catch people for the unpaid tax but not to Pusat Pungutan Zakat.

3) When ISA can catch citizen that challenge BN but not Jabatan Agama to citizen that challenge Allah.

4) When rich people getting richer and poor people become poorer.

5) Why politician and friends own more than a handful of houses and cars?

6) Why Kelantan and Terengganu are being treated as a second class state?

7) Why now a University is possible in Terengganu?

8) Why now a highway is being constructed to Besut, and Besut only?

9) Why we can see ?Beer ? Buy 2 jugs and get 1 free?? in Jalan P Ramlee, Jalan Telawi, Jalan Ampang?

10) Why morons like Najib, Hishamuddin, Samy, Rafidah, Isa Samad, Ali Rustam, Muhammad Taib, Khalil, Adnan, Kadir, Mahaleel, TR and himself are still around?

11) Why gambling become ?Halal? in Malaysia? Pahang Darul Kasino should be proud.

12) Why Putrajaya can have a ?Super Premier? street light at every 25 meters?

13) Why now unnecessary overseas trip and money politic is illegal only when Pak Lah says it but not in Mahathir era?

14) When we can still see a family stays in ?Reban ayam? or old couples that live on a RM200 monthly allowance in a soon to be collapsed house knowing that a minister or YB is only a stone away?

15) Why orphan children is not getting education fund or living expenses?

16) When politician is more ?respectable? compared to Imam.

17) Why Malay is falling far behind compared to 1957?

18) When ?Sister in Islam?, Puteri UMNO and Sharizat challenge Allah in ?Satu Suami Satu Isteri? campaign and no one dare to say anything.

19) When toll, gas and daily groceries yearly increment is more than an average Malaysian salary increment in 2 years?

20) When Perdana cost RM107,000 while imported Hyundai and Honda only at RM120,000 and RM140,000 even after tax?

21) Why we got tickets for driving ?offence? and have to pay for it but not your cronies?

22) Why he insist to be a so call advisor for Proton, Petronas and so many more?



As for the rest, go figure. Yet he has no shame and asks ?Apa salah saya?? What a joke? WHAT A BIG JOKE?



Mejoh

Penulis bebas
 
Apart from quoting 1001 things that could be quoted i'll just say one which i think is the mother of the mistake which might be the reason for all the problems that we have now.

The abolishment of doctrine of the seperation of powers. By doing this, the justice in the courts could be twisted to suit the needs of whomever is in power. The BPR and Police is also powerless to do what they are suppose to do due to the lack of support or even support against what they are doing!

There is no sytem of check and balance and one can do whatever he wants to do. As Lim Kit Siang used to quote a couple of years back, if the BPR is serious in its job they would only have to go to several ministers house and just check out the cars parked in front of it and the size of the house itself. The evidence is right in front of you but yet nothing is being done!
 
Apa salah Mahathir, apakah pembangunan yang ada sekarang ini memalukan kita, apakah MSC tajaan beliau tidak membuka minda kita demi untuk memartabatkan minda orang - orang Melayu, apakah dengan kehadiran Proton Saga tidak melambangkan pembangunan kita, apakah dengan pembangunan kota, pembangunan desa dan Malaysia dengan cemerlangan pembangunan tidak membanggkan kita. Saya tidak kata Mahathir salah malah kita rakyat Malaysia harus mengucapkan Terima Kasih kerana beliau menjadikan Malaysia satu negara yang bangga kita duduki
 
Pengikut Dr Mahathirada lagi hidup kat sini. Sudahlah bukan sahaja Malaysia tahu Mahahtir tu sapa tetapi dunia juga tahu bahawa kalau ada anugerah yang mahu di berikan adalah anugerah perosak demokrasi. Mahathir juga yang mendidik anank - anak Melayu kita agar mereka pandai - pandai melakukan korupsi dan beliaulah yang sebenarnya menghancurkan imej UMNO. Last - last beliau blame Sultan , blame melayu bangsa haprak tetapi yang sebenarnya beliaulah kepimpinan yang bukan saja haprak tetapi penuh kejahatan.
 
Bangsa Melayu hilang maruah kerana Dr Mahathir. Kini Melayu di salahkan oleh beliau? Hakikatnya bagi kami yang keluar dari UMNO, Mahahtir yang menghancurkan Melayu dan Mahathir akan kita ingati sebagai pemimpin yang kejam lagi zalim
 
Evaluating Dr M’s legacies
Pensioner
Mar 3, 05 1:46pm

I refer to Adcin's advice for Dr Mahathir Mohamad to let go of the country so that others can get on with their lives. My response to that is that Mahathir cannot because he was the one who got us all so deep inside this mess.

Adcin quotes Proton, which, to me is only one of the many millstones tied around the necks of all Malaysians for many years to come. Mahathir’s character is such that he always wants his way, and it has to be done without any objections.

If he feels that he is not succeeding, he will do all kinds of things to somehow to keep his projects afloat, at whatever cost. So you see, when Langkawi was not successful, he turned it into a duty-free area, and the so-called success of Langkawi is at the cost of uncollected revenue from duty.

He did the same for Proton, by imposing high duties on other cars which resulted in Proton now being unable to compete in the market. He forced Petronas to bankroll the Putrajaya project and then forced all government departments to move there.

The only parties that are not toeing the line are the foreign embassies which have so far refused to move to Putrajaya because they do not want to inconvenience the public. Mahathir wanted to build the Petronas Twin Towers so much that nothing could stop him as he bulldozed his way. Until today, we are still paying for the empty office space.

He made sure that the Kuala Lumpur City Centre is patronised by building a connection to it by road and rail. One may ask what's so special about KLCC that the government has to spend so much money to provide the infrastructure. Even MAS has to advertise KLCC on flights arrriving at KLIA.

Mahathir does not care for feasibility studies or reports and his judgement is always by hunch. When he saw that Tenaga Nasional Berhad was not up to the mark, he quickly appointed Independent Power Producers (IPP) which benefitted from fixed astronomical rates. Today, the IPPs are laughing all the way to the bank as we, the public, indirectly pay them for the next 30 years.

Mahathir’s projects must not fail and woe betide any one who dares criticise him. Even newspapers (until today, I am told) are still not allowed to publish anything critical about his projects.

The bottom line is that if we were to tot up the success and failures of Mahathir’s projects, we would be very deep in minus territory. I guess we will only know the actual amount when someone with guts dares to set up an inquiry.

Pak Lah? I don't think so.
 
Nope, I believed that Mahathir is too fast for us to catch. His vision dares us to move forward but it is always those who are afraid of changes that hinder the sound intention of Mahathir.

Though some may said that kronisme steps in while he was in power but this is to build up the nation, to push Malaysia as a fully develop country. To me Pak Lah currently is a step backward.
 
The biggest mistake by Mahathir was producing people like Mahafriend's - thoughtless and insensitive barua.
And we have a lot of them around.
 
Sorry mahafriend - I directed my comment to Jijoe.
 
True, the Malaysian economy is heading for a disaster, probably in 2007 or 2008. Instead of creating economic activities that further create activities and employments, they chose to focus so much on reducing the budget deficit just for the sake of reducing deficit! When the figures start to show alarmingly, they put the blame on the previous administation. What a shame! Similarly, when the ex-PM suggested a re-pegging of the RM, they chose otherwise eventhough all events/figures are indicating for a need to re-pegging. These are all political policies, which can be dangerous if not managed properly. Or is it simply "nak jaga ego"?
 
Melayu yang masih marah dengan Dr M adalah kaum Nabi Lut. Full stop!
 
assalamualaikum
sebagai insan yg dilahirkan pada era pemerintahan beliau, saya melihat beliau banyak menjadi ikon kebencian.pada beberapa ketika, sesiapa sahaja baik anak-bapa,adik=beradik,saudara-mara,sahabat-handai, dan saudara-seagama menjadi musuh.musuh menjadi kawan juga turut berlaku.kenapa ini semua perlu berlaku hanya disebabkan oleh seorang manusia? kenapa perlu disuburkan lagi sifat 'hakim kebenaran' dalam setiap badan melayu malaysia?.....hanya tuhan mempunyai hak mutlak penentu kebenaran
 
I belived there will come a time where we will actually miss the era of Mahathirisme.And era which is full of development, ambition and embarking towards a moden Malaysia. Trust me - Pak Lah has got no vision. Better still dont trust me - check and find it yrself. Mahathir is the one who is actually giving u the multi media - where now it has been taken for granted by certain quarters with ill intention.

We will miss the era of Mahathir
 
CAKAP ORANG MELAYU YANG ISLAM SEPATUTNYA HANYALAH KRITIKAN-KRITIKAN YANG MEMBINA DAN MEMBERI
MENAFAAT.KALAU SUDAH BOLEH MEMBURUK-BURUKKAN ORANG LAIN
DENGAN KATA-KATA YANG KASAR DAN
MENGHINA ITU BERERTI KITA SENDIRI MASIH KURANG ADAB DAN TIDAK BOLEH DIBAWA BERBINCANG DALAM APA JUA PERKARA TERUTAMANYA DALAM BICARA YANG SEDEMIKIAN.
 
Hello Melayu, Berbincang apa bendenya. Kalau pemerintah menggunakan kuasa untuk jail sana jail sini nak berbincang bagaimana. Pertama - yang zalim dan kejam perlu di hapuskan. Berbincang tak boleh, kita harus menggunakan segala bentuk termasuk memerangi mereka - itu kata - kata dalam Islam. Fikir dan jangna jadi Melayu pasif dan hanya menghambakan diri pada adat.
 
Hello Melayu, Berbincang apa bendenya. Kalau pemerintah menggunakan kuasa untuk jail sana jail sini nak berbincang bagaimana. Pertama - yang zalim dan kejam perlu di hapuskan. Berbincang tak boleh, kita harus menggunakan segala bentuk termasuk memerangi mereka - itu kata - kata dalam Islam. Fikir dan jangna jadi Melayu pasif dan hanya menghambakan diri pada adat.
 
hello Melayu, kalau pemerintah zalim dan kita masih tersangkut dengan adat kononnya berbudi dan berbahasa maka ktia sampai situlah tak akan berubah. Kalau Islam hukum orang berzina dengan rejam depan public kerana bagi mereka yang lain tahu salah orang tersebut dan tidak buat lagi maka wajar kepimpinan zalim dan kejam turut di tentang biar yang hak mendapat tempat.
 
Cuba kita renungkan sedalam-dalamnya memang Mahathir banyak membawa kepada kemajuan. Tetapi adakah kita perasan semua itu adalah untuk menjadikan dia, anak-anak, saudara dan rakan-rakannya menjadi lebih kaya dengan memberikan semua projek-projek untuk kamajuan Malaysia ini kepada mereka. Lebih banyak projek kemajuan yang dijalankan lebih kaya Mahathir ini. Mahathir sebenarnya berniaga sambil memerintah..itulah realitinya. Kita rakyat Malaysia yang sebenarnya bodoh dan rugi. Mahathir sebenarnya memberikan bilis kepada kita sedangkan tangkapannya adalah jerung dan paus. Bagi kita yang bodoh ini sudah tentu akan bersyukur dan bangga dengan pemberian bilis ini tanpa mengkaji dan merenungkan hakikat yang sebenarnya.
 
Kepada pemuja Mahathir.

Cuba perhatikan ke seluruh dunia. Kita ambil piramid sebagai contoh. Ia adalah di anggap sebagai one of the wonders of the world. Apalah sangat KLCC. Siapakah yang membangunkan piramid ini? Firaun. Namun Firaun tetap dijadikan Allah contoh insan zalim. Kenapa?
 
I will never forgive him for what he has done to Malaysia. In the name of developing Malaysia, he, his family and cronies have accumulated untold riches through what-nots in all his so-called developmental projects he dreamed and implemented. He unashamedly destroyed Islam when he equated Islam as equal to the other religions; when re ridiculed our Prophet Muhammad and Islamic rules. He spread fitnah and lies. Out of his biggest fitnah, mushrooms other fithnahs in our country.
 
time bomb planted by mahathir will destroy both islam and malay
 
tutup sahaja ruangan nie...mungkin betul, mungkin salah.....fitnah lebih dasyat dari membunuh....
 
Mukhriz kata semasa dalam program Melayu dalam Bahaya antara sebab bapanya letak jawatan adalah kegagalan membangunkan melayu, nak bukankah ini satu kegagalan Doktor Mahahtir
 
Orang yang paling hina sekali ialah orang yg nampak keburukan dalam semua perkara dan lupa mensyukuri nikmat tuhan. Sekarang ni, syukuri nikmat yg ade, berfikir dengan positif, bergerak kearah kemajuan negara, berbaik2 sesama bangsa, menyumbang kearah kedaulatan agama islam sedunia yang mana itulah topik yang paling perlu untuk kita umat islam fikirkan sekarang. Bagaimana nak menunjukkan kebenaran dah keindahan islam kepada semua umat dunia. Kita di Malaysia merupakan bangsa yang mempunyai platform yg kukuh dari segi ekonomi dan kesetabilan sosial dan di pandang tinggi oleh lain2 bangsa didunia.Pada pendapat saya melayu yang rosak ialah melayu yg mempunyai mentaliti mengutuk, hanya memikirkan ape yg mereka dapat instead of ape sumbangan yang dapat diberikan. Orang melayu semua bangun lah, bersatu, sayang menyayangi dan memperbesarkan sumbangan. Bukan mengutuk macam orang gila babi. I believe whoever posting blog2 yang tak productive tu mesti tak pernah berjaya, tak pernah pun memberi ape2 sumbangan kepada negara dan agama dan yang terutama sekali merekalah org2 yg hina, gagal, dan terkutuk didalam islam itu sendiri.
 
tolong baca 22 PROTOKOL YAHUDI...
KAJI DAN LIHAT... ape perancangan mereka untuk taluk dunia... macamnana nak jayakan agenda-agenda mereka... dan SAPA PENGIKUT MEREKA. Kaitkan dengan situasi yg berlaku sekarang di malaysia dan wawasa2020
 
tiada seorang pemimpin yang pandai menggunakan agama untuk kepentingan politik melainkan Mantan PM TUN....... dan tiada seorang pemimpin yang cakap tak serupa bikin melainkan MAntan PM TUN...... Kezaliman jelas adalah menghukum sebelum dibicara dengan alasan rakyat nak tahu kenapa dia melakukan tindakan2 drastik tersebut(Pecat TPM)... tapi dalam hal lain kata tak leh bagitau kerana tak mahu mengganggu siasatan yang sedang dijalankan (hal PEWAJA). Dasar pembelit.
 
tiada seorang pemimpin yang pandai menggunakan agama untuk kepentingan politik melainkan Mantan PM TUN....... dan tiada seorang pemimpin yang cakap tak serupa bikin melainkan MAntan PM TUN...... Kezaliman jelas adalah menghukum sebelum dibicara dengan alasan rakyat nak tahu kenapa dia melakukan tindakan2 drastik tersebut(Pecat TPM)... tapi dalam hal lain kata tak leh bagitau kerana tak mahu mengganggu siasatan yang sedang dijalankan (hal PEWAJA). Dasar pembelit.
 
tiada seorang pemimpin yang pandai menggunakan agama untuk kepentingan politik melainkan Mantan PM TUN....... dan tiada seorang pemimpin yang cakap tak serupa bikin melainkan MAntan PM TUN...... Kezaliman jelas adalah menghukum sebelum dibicara dengan alasan rakyat nak tahu kenapa dia melakukan tindakan2 drastik tersebut(Pecat TPM)... tapi dalam hal lain kata tak leh bagitau kerana tak mahu mengganggu siasatan yang sedang dijalankan (hal PEWAJA). Dasar pembelit.
 
PM TUN... Maafkan saya...
Saya Maafkan PM TUN...
But i will never forget you PM TUN, and all the bad things that you have done to "ISLAM" & "MALAYS"...
 
Some commented here that Mahathir was ahead of his time.
Yes, he was ahead in 'cleaning' the government's coffer and Pak Lah has to chase after the PTPTN borrowers to pay for the present government's expenses.
 
The BIGGEST mistake of YABhg. Tun Dr. Mahathir Mohamad is to introduce and promote Information Technology without teaching the user some 'adab' and how to respect other people. I'm so sorry for you sir. May you always in a good health. God bless you.
 
Undoubtedly, Tun Dr Mahathir was and is a farsighted man. His foresight left many who could not "follow" him; literally, left them behind.

Like many other things, in this world, there are three types of people: those who like you, those who do not like you, and those who are indifferent towards you - whether you are "right" or "wrong."

In this world, too, you cannot please everybody.

But, to me, one must give credit where credit is due, to be fair to the Tun.

Likewise, like any other human beings, he is not "perfect" He could only do what he "thoght" was "right" to him, and to those he "ruled."

What is "right" or "wrong" is subective.

To me his greatest "mistake" perhaps to do things without thinking of the "effects" of what he did on the people.

Perhaps, also, he could have thought of that, but chose to ignore because he thought that was the "right" thing to do.

Perhaps, too, his utmost concern was to ensure that Malaysia was known to the world - to bring Malaysia to the fore and to the map of the world, so to speak.

Hendak menjadikan Malaysia, dan orang Melayu, "duduk sama rendah, berdiri sama tinggi" dengan negara atau bangsa-bangsa lain.

Mungkin "thesisnya" kalau Malaysia dan orang-orang Melayu tidak di bawa sejajar dengan bangsa-bangsa lain menerusi sistem campitalism - yang menekankan kepada kebendaan - sampai bilapun negara dan bangsa Melayu tidak akan keluar dari kepompong kemiskinan - tidak dikenal orang dan dunia.

Tetapi, seperti yang saya katakan, kesannya terhadap manusia dan kemanusiaan, tidak dapat dielakan dan terpaksalah kita "membayarnya" sekarang.

Ini menjadikan orang miskin rasa terhimpit dan tertekan, dan orang "kaya" yang tidak dapat peluang (serta yang hendak merasa jadi kaya, tapi tak dapat),merasa lebih kecewa.

However, materialism, if not tempered with spiritualism, creates greed, individalism; corruptions, dehumanisation, division, selfishness, hyphocracy, and (those who are incompatitve) sought solace in dadah, and many other negative traits in man.

So, would you and I judge him "right" or "Wrong" for what he did to and for this country?

It is no surprise, why the Tun kept on asking "What have I done wrong?" aside the 22 "wrongs" he did as listed "believed" by Sdr Mejoh.

Finally, I beleve, it boils down to what values one holds in life. These determined one's own peceptions on "rights" and/or "wrongs" what the Tun did or did not do.

In the final analysis, how grave was the nagative impact of his policies on the people that would determine his "success" or "failure". Let's history be the judge. Or........

Perhaps, we need a second "Malay Dilemma" to be written?

mansal damha
 
Undoubtedly, Tun Dr Mahathir was and is a farsighted man. His foresight left many who could not "follow" him; literally, left them behind.

Like many other things, in this world, there are three types of people: those who like you, those who do not like you, and those who are indifferent towards you - whether you are "right" or "wrong."

In this world, too, you cannot please everybody.

But, to me, one must give credit where credit is due, to be fair to the Tun.

Likewise, like any other human beings, he is not "perfect" He could only do what he "thoght" was "right" to him, and to those he "ruled."

What is "right" or "wrong" is subjective.

To me his greatest "mistake" perhaps to do things without thinking of the "effects" of what he did on the people.

Perhaps, also, he could have thought of that, but chose to ignore because he thought that was the "right" thing to do.

Perhaps, too, his utmost concern was to ensure that Malaysia was known to the world - to bring Malaysia to the fore and to the map of the world, so to speak.

Hendak menjadikan Malaysia, dan orang Melayu, "duduk sama rendah, berdiri sama tinggi" dengan negara atau bangsa-bangsa lain.

Mungkin "thesisnya" kalau Malaysia dan orang-orang Melayu tidak di bawa sejajar dengan bangsa-bangsa lain menerusi sistem capitalism - yang menekankan kepada kebendaan - sampai bilapun negara dan bangsa Melayu tidak akan keluar dari kepompong kemiskinan - tidak dikenal orang dan dunia.

Tetapi, seperti yang saya katakan, kesannya terhadap manusia dan kemanusiaan, tidak dapat dielakan dan terpaksalah kita "membayarnya" sekarang.

Ini menjadikan orang miskin rasa terhimpit dan tertekan, dan orang "kaya" yang tidak dapat peluang (serta yang hendak merasa jadi kaya, tapi tak dapat),merasa lebih kecewa.

However, materialism, if not tempered with spiritualism, creates greed, individalism; corruptions, dehumanisation, division, selfishness, hyphocracy, and (those who are incompatitve) sought solace in dadah, and many other negative traits in man.

So, would you and I judge him "right" or "Wrong" for what he did to and for this country?

It is no surprise, why the Tun kept on asking "What have I done wrong?" aside the 22 "wrongs" he did as listed or "believed" by Sdr Mejoh.

Finally, I beleve, it boils down to what values one holds in life. These determined one's own peceptions on "rights" and/or "wrongs" what the Tun did or did not do.

In the final analysis, how grave was the nagative impact of his policies on the people that would determine his "success" or "failure". Let's history be the judge. Or........

Perhaps, we need a second "Malay Dilemma" to be written?

mansal damha
 
oiiiiii mahathir....
 
This comment has been removed by a blog administrator.
 
mahathir ni memang tak berguna haram jadah.....menganiya org yg menentang rasuah lepas tu suruh pulak bapak anjing pukul org yg tak bersalah ...pukulan bapak anjing tu dikatakan boleh membawa maut.......haram jadah..bapak korupsi....firaun.....laknatullah....
 
Pejuang kepada kemakmuran sejagat amat mulia tetapi pejuang kepada kepentingan individu amat hina. Malahan orang yang diperjuangkan hidup jauh lebih selesa dari pejuang-pejuangnya. Janganlah kita terlalu taksub sehingga hilang pertimbangan dan kewarasan rasa. Bersyukurlah. Bersyukurlah. Bersyukurlah. Akhirnya BERTAWAKAL lah.
 
Masalahnya ialah kita ni terlalu sangat dengar & percaya dengan cerita mereka-mereka yang berkepentingan. Sehingga kita terlupa dengan kemakmuran dan keselesaan yang kita kecapi selama ini. Lebih mengecewakan ialah kita tidak langsung sedar bahawa kita telah dikudakan. Lihatlah ke dalam diri kita. Apakah harga diri kita? Bergunakah diri kita ini? Sebelum kita tegur dan menyalahkan orang lain yang telahpun tak banyak sedikit menyumbang kepada kemajuan negara. Ada harga. Ada upaya. Ikut rasa, binasa. Ikut hati, mati.
 
assalamualaikum...kenapa kita asyik berbalah sesama kita....sesama melayu...kan ia akan merugikan kita....era tun dah lepas..jangan kita asyik melihat keburukan orang lain tapi tak nampak keburukan diri sendiri..kalau benar tun seorg yang zalim,memanipulasikan wang rakyat dan pelbagai lagi tuduhann dan fitnah kenapa selepas 22thn?
ALLAh kalau nak tunjuk seseorg tu pemimpin yg buruk dia takkan bertahan lama jadi pemimpin...nah, terbukti tun seseorg pemimpin yg baik...kita tgk apa yg telah terjadi ke atas seorg penceramah bebas yang telah MENFITNAH tun menonton vcd lucah bersama cucunya..kalau ALLAH nak turun balasannya sekejap saje..
jadi kita renungkanla kembali diri kita....biasala dah dekat akir zaman ni ALLAH turun macam-macam dugaan..manusia semakin alpa...semoga tun diberikan kesihatan yg baik oleh-NYA....kerana bberapa orang saje tau apa yg terjadi ke atas malaysia 36 tahun akan datang..
 
Projek2 dan Propaganda Dr. Mahathir

Proton=Kita org Malaysia kena tipu ler bulat2 Proton nih kerete buatan Malaysia!!!...Ini adalah kereta Mitsubishi yg diubah jenama...pasang kat Malaysia CKD...Sama ler cam Naza Ria, Citra,Avanza cuma menda nih berlaku pada tahun 80-an...masa tuh kita semua lambat dapat maklumat sebab internet takda...Kita kena tipu....samaler ngan Perodua...daihatsu...wahahaha..kena tipu jer rakyat.


KLCC,Putrajaya,KL Tower,KLIA,MSC,Jambatan Pulau Pinang=Strategi die nak bagi kontrak kepada anak2, kroni2 dan tukeh2 die nih....Amik duit rakyat (cukai/denda) tabur kat kontraktor2 (kroni) utk bina projek2 mega....Sendiri pon dah boleh kaya....Masuk duit hasil projek2 nih ke dalam koceknya sendiri melalui anak/kroni/proksi....KLCC yg besar tuh....apa rakyat Malaysia dapat? Apa faedah kepada rakyat? Bleh tengok sambil ternga-nga mulut jer lah...dari jauh pastu amik gambar.....tampal kat dinding rumah....last2 nak masuk KLCC kena tol parking....nak kencing kena bayar..nak pi sana kena tol,minyak harga naik pastu jalan jem..apa da nih....tak beri faedah pon..


Internet, teknologi, Komunikasi, komputer=Isk-isk nih semua pada sejak zaman 70-an lagi dekat negara lain dah ada dah....kita baru jer mula terhegeh-hegeh pada 1990....bukan apa ler sangat nih sebab tak sampai kat Malaysia sebab waktu tuh hantar maklumat lambat....Mahathirler yg buat lambat kan benda (teknologi) nih sampai kat Malaysia sebab sibuk salurkan budget rakyat ke dalam poketnya....


Malaysia terkenal dimata dunia=Ya-ya Malaysia memanglah terkenal kat dunia... sebab apa? sebab KLCC, Putrajaya, MSC, Jambatan Pulau Pinang...terkenal dari kosmetik....dari segi ilmu, harta intelek, teknologi, pengaruh budaya, bahasa dan bangsa....zero...nil...nehi...tarak...kaput....Macam Jepun dan negara2 lain tekenal sebab teknologi, bangsa, bahasa, budaya, jenama, ilmu....kita sebab kosmeti jerler....Pegiler tanya kat orang US ke? Canada ke? Brazil ke? tanya pasal Malaysia musti majoriti yg besar tak tau ternga-nga apaler Malaysia nih...cuma media kita jer gembar-gembur Malaysia nih terkenal walhal tak terkenal sangat pon....kalau kosmetik tuh dah jatuh ketempat ketiga dah dah takjadi tertinggi/terbesar dan ter2 di dunia abish ler...org pon lupa....Ingat! manusia mudah lupa bukan melayu sahaja....



Perindustrian=Wahahaha...sekarang baru kita tahu...negara kita sekarang tidak boleh bergantung harap lagi dari sektor ini...sebab....banyak pelabur2 industri asing dah lari cabut ke China sebab kos pekerja,tanah yang murah.....Sebab Mahathir terlalu ghairah dengan sektor industri nih, beliau abaikan sektor pertanian.....sekarang baru ler sedar sektor pertaniaan nih ler leh bawa keuntungan oleh Pak Lah...tapi kita sudah terlambat....negara jiran kita Thiland sudah maju dan dah dapat keluarkan hasil pertanian yang tinggi boleh export berlebihan lagi...so sekarang sektor perindustrian dah kemana, sektor pertanian pon kemana...Malaysia pon jadi papa kedana....Minyak pon naik harga pon naik.... :(


Malaysia Boleh!=Semangat laungan Dr. Mahathir kepada kita semua...ya-ya-ya....Malaysia memang boleh...memang boleh sangat...MALAYSIA BOLEH BLAH!!! Siapa Mahathir yang nak pertahan kan Malaysia nih... Dia buat semua adalah untuk self interest dia....Melayu hancur lebur....Hilang semua hak...sultan jatuh, pendidikan...Agama Islam rosak terkikis...


Wawasan2020=Hehe ini ntah mana2 wawasan lah die amik nih...Nih sebenarnya wawasan dimana Malaysia akan hancur sebenarnya....wawasan dimana Islam padam...takde....semua tanah dah jadi swasta...hak melayu ilang....kroni2 banyak....western culture bermaharaja lela....murtad...maksiat...arak....babi...takde halal....korupsi...pergh banyak lagi....Melayu jadi cam Red Indian kat Amerika masa nih lah....Jgn terkejut waktu nih org kulit putih/Inggeris dan org bukan melayu akan kontrol negara kita pada waktu itu...wah takut aku..



SEJARAH BERULANG KEMBALI...MAHATHIR NIH LAH SEBENARNYA SEPERTI MAMAK BENDAHARA YANG MENJATUHKAN KESULTANAN MELAKA....AKIBATNYA MELAYU LARI DARI PENJAJAH DAN MEMBUKA KERAJAAN JOHOR....JIKA TERJADI SEPERTI INI LAGI KITA NAK LARI KAT MANA? TANAH DAH TAKDA!!!

Wahai yang Pro sangat gila-gila kat Mahathir nih fikir lah....Apalah sangat Mahathir dah buat....bukan besar sangat....bukan untuk kamu semua...ini semua utk diri dia sendiri dan mengaut keuntungan dari poket kamu masuk ke poket die dan kemudian negara/agama tergadai kepada bangsa asing...dah lah tu tol sana tol sini...hehehe...apalah tak nampak lagi ker kat depan mata hari2 naik kete.... Fikir2 ler...
 
Pada Pendapat saya,tun mahathir lah merupakan bapa kepada pembangunan ummah malaysia.tanpa idea dia,kamu sumer dgn keturunan bapak,atuk kamu takkan merasa nikmat pembangunan di malaysia!!!jangan jadi bodoh dan buta tuli ttg apa yg berlaku!Anda sumer perlu ingat,segala apa yg dikatakan kroni2 mahathir itu juga adalah org melayu kita,disebabkan merekalah,kamu sumer merasa alam pekerjaan dan pembangunan!!!kenapa apabila melayu nak maju,bangsa melayu membangkang?!!!apa salah mahathir dihentam sedemikian rupa?!!
tak puas hati...jom argue dgn saya di email ini -chumsville2005@yahoo.co.nz
-Penyokong Tun Mahathir dikala majority menentangnya!
 
Pada Pendapat saya,tun mahathir lah merupakan bapa kepada pembangunan ummah malaysia.tanpa idea dia,kamu sumer dgn keturunan bapak,atuk kamu takkan merasa nikmat pembangunan di malaysia!!!jangan jadi bodoh dan buta tuli ttg apa yg berlaku!Anda sumer perlu ingat,segala apa yg dikatakan kroni2 mahathir itu juga adalah org melayu kita,disebabkan merekalah,kamu sumer merasa alam pekerjaan dan pembangunan!!!kenapa apabila melayu nak maju,bangsa melayu membangkang?!!!apa salah mahathir dihentam sedemikian rupa?!!
tak puas hati...jom argue dgn saya di email ini -chumsville2005@yahoo.co.nz
-Penyokong Tun Mahathir dikala majority menentangnya!
 
Saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada Syahir atau chumsville2005@yahoo.co.nz yang berani dan tahu mengucap bersyukur. Malangnya masih ramai dikalangan kita yang tidak langsung ada smbangan kepada bangsanya selain dari menunjukkan kebolehan sikap kurang ajarnya semata mata.
 
Kpd pro-mahathirs,

pembangunan apa yg korang megah sangat? Setakat klcc,klia,putrajaya,F1 & gajah putih lain tu, any tom,dick & harry (literally & figuratively) pun boleh buat. Kita bukan membangkang pembangunan per se, tapi yg kita persoalkan ni kenapa pembangunan material yg gile2 dipentingkan & pembangunan lain (rohani,akhlak, pengkayaan bahasa,dll) diketepikan. Sepatutnya ia diseimbangkan sejajar dgn kita(dan dia) orang Islam & agama rasmi negara kita Islam& bahasa rasmi BM). Ni tak makin ketara dlm eranya Islam dicemuh, dihina & disingkirkan( remember SAR & the ruling that govt servants & scholars tak boleh pakai jubah, kopiah). BM pun dah jadi 2nd class.
Pulak tu ada joker yg boleh kata mahathir bapa pembangunan ummah! Do you know what you are saying????
Yang jelasnya era mahathirlah melayu makin berpecah kerana tindakannya yg bercanggah dgn tuntutan Islam(ie fitnah, membohongi rakyat, membela pemimpin2 yg lakukan jenayah, menghina Nabi & many2 more). Gile ke nak bersatu menyokong orang macam ni?
Wake uplah, people, korang taksub sgt dgn kebendaan sampai nilai2 hidup murni yg lain pun korang tak kisah. Apa bezanya kita dgn si bush ke, si tee kam ke atau si samy kalau tak ada pegangan agama & tatasusila bangsa!

ANTARA kesalahan2 besar mahathir lain:
Salah guna/menyeleweng duit
rakyat( ni bukan dengar cerita orang; dah ada bukti...dgn bail-outnya, pengkoporatasinya. Nak tahu yg latest mcm mana pemimpin2 hebat ni menghabiskan duit rakyat pasal nak sgt favour amerika, layarilah www.malaysia-today.net/Blog-e/2005/03/malaysia-spent-millions-to-buy.htm. Ini semua DOSA besar, tau. Oh,
lupa plak... pada korang benda tu halal asal utk pembangunan.

Utk pengetahuan korang, foreigners menilai atau datang ke M'sia bukan kerana bangunan skyrisenya (di new york, london lagi hebat). Mereka lebih hormat dengan nilai2 timur & pendirian kita. Kita je yg ada inferiority complex.
Sebenarnya byk lagi kesalahannya tapi tak larat nak list down.

Sapa yg ingin argue rationally, boleh e-mail spikethru@yahoo.com
 
assalamualaikum...
dulu bila tun mahathir mengatakan hendak membuka kilang kereta... ada sesetengah org berkata.."bukak kilang jarumlah dulu..baru pk kilang kereta..".
tetapi sekarang terbukti..proton adalah satu jenama kereta tempatan yg dpt dibanggakan. ade tak kereta jenama lain dlm negara asean nie???
nak dikatekan org luar lebih memandang kpd nilai ketimuran.. mase mule2 sepang circuit dibentuk.. org luar bertanye..adakah air dlm malaysia nie..sampai begitu skali pandangan foreign people kpd kite.. sekarang dah berubah..
dibandingkan zaman sekarang nie..lebih ramai org miskin yg sudah berasa senang..melaikan org itu malas utk berusaha.. takkan nak harapkan kerajaan suap semue.. dah byk p[eluang di depan mata.. tapi org melayu duk tgk saje..org lain yg duk rebut peluang...
so..pembinaan msc dan sebagai nyer adalah satu perancangan mase jauh..sekarang zaman dah berubah ke era ICT. nak berdakwah pun kene gune ICT lanie..
buka2lah gerbang minda kite..
wassalam.
 
Kalau Org puji malaysia...kembang jugak hidung korang,melayu mudah lupa..
 
Dalam dua ni ade dua jenis orang....
yg pertama mengajukan pertanyaan berbunyi 'Kenapa saya tak dapat ini dan itu...kenapa pemimpin saya begini begitu ....kenapa org lain kaya saya miskin...kenapa bangsa lain maju melayu mundur ... dan kemudian menyalahkan keadaan itu kpd semua org termasuk pemimpin, makbapak, ekonomi dan semua bende disekeliling nya.

Satu jenis lagi ialah yg bertanya 'Bagaimana dapat membantu negara lain ug lebih miskin dari kita....Bagaimana saya dapat memperbesar sumbangan ....bagaimana saya dapat mencontohi kejayaan si polan....bagaimana saya dapat menonjolkan kelebihan bangsa melayu yang sememangnya istimewa? ... dan dgn syukur berterima kasih kpd ibubapa...rakan2...pemimpin....dan yg terutama, Tuhan.

Kalian lihat cermin dan lihatlah dari kategori mana anda tergolong...hanya kita yang boleh memilih antara satu. Kita juga berkuasa utk berubah kepada yang lebih baik. Yang pasti, kita tau RasulAllah dari kategori mana. Sahabat org yg bagaimana .pemimpin untuk mengurus sesebuah negara org yang mana ...org yang berjaya berbillion ringgit org yg mana...dan orang yang akhirnya dapat mengubah sesuatu kepada yg lebih baik adalah org yg bagaimana.

Org yg 'self pity' dan menganggap kemiskinan dan keadaan mereka adalah tgg jwb org lain, berlambak disekeliling kita. Cerita yg keluar dari mulut mereka adalah yg negative semata. Begitu hina dan busuk tanpa mereka sedari. Sesetengahnye berbangga dengan penyakit mereka itu. Malah ade yang menerbitkan surat khabar semata2 utk tabiat itu.

Tepuk dada tanya selera la wahai teman sebangsa. Berapa banyak masa perlu dihabiskan memikirkan benda2 bodoh dan hina. Islam kini di layan seperti sampah dalam zaman ini...itu masaalah kita sebenarnye...disitu kita harus tumpukan fokus.

Perkuatkan lah diri..perbanyakkan resource....perkuatkan negara. Kemudian kita bela agama Allah yang kita anuti ini.

Nak menyalahkan TUN. Dia tu manusia biasa ...dah pencen pun. Dengan posisi beliau sebagai pemimpin dan sumbangan beliau pada negara, agama dan dunia ni, wajar ke utk di maki sebegitu. Buruk betul perangai korang. Kita bukan bukan orang yang perfect. Ibubapa kita bukan org yg perfect. Tapi kalau mereka membuat apa2 kesilapan adakah mereka seharusnye di keji sebegitu. Penulis article amarah yang melampau ni seharusnye mematangkan diri dan seterusnya bersama2 menyumbang.

Walau dimana kita berada, walau negara dalam kancah perang, walau kita dilanda krisis ekonomi, kita hanya dapat mengubah diri kita sendiri kearah kebaikan. Fikiran harus difokus kepada 'counter measure', pembangunan dan progress. Baru lah kita boleh berjaya. Dan kemudian menjadi contoh kepada orang lain betapa indah dan nyaman menjadi seorang muslim.

Mahawangsa
 
Saya bukan pengikut Mahathir,
malah Dr. Mahathir tidak pernah pun berjumpa dengan saya...
Sekarang, Tun telah meletak jawatan since Oktober 2003 ...
tetapi bagi saya beliau banyak membawa perubahan...
bukan pembangunan fizikal sahaja tetapi semangat untuk bersaing dengan bangsa-bangsa lain didunia...
Semangat untuk menjadi bangsa bertamadun, mungkin bukan sekarang tetapi kita sekarang berada dalam proses, dan proses itu sedang berlansung....
Semua orang pernah melakukan kesalahan, tidak semua adalah perfect, namun
Dalam ciri-ciri kepimpinan sebenar,
antara satu yang penting ialah membuat keputusan....
Dr.Mahathir bagi saya telah mencari penganti yang sebenar.. penganti yang boleh dipercayai...
penganti yang bukan musang berbulu ayam, penganti yang bukan retorik, penganti yang tidak suka bermain dengan kata-kata, penganti yang bukan bermain dengan sentimen, penganti yang bukan hanya cakap tak serupa bikin, penganti yang boleh diperkuda-kudakan oleh bangsa asing dan ditongeng kesana kemari oleh orang lain, boleh dirasuah dan diperkotak-katikkan oleh kuasa besar,
penganti yang bukan suka menjatuhkan orang lain, talam dua muka, penganti yang tidak bermain politik tidak sihat dan bapak politik wang,vpenganti yang sanggup menggunakan orang lain untuk kepentingan sendiri(kemana pergi orang ini sekarang)...

Jelasnya, Dr.M telah bijak memilih dan membuat keputusan terpenting serta terbesar demi untuk bangsa aku, anak cucu ku nanti... penganti beliau yang sesuai dan selayaknya serta yang terbaik,
Pilihan yang bijak....

Mungkin cara dan pendekatan berbeza tapi yang penting proses itu sedang berlansung......
manusia semua tidak sempurna yang penting sekarang kesinambungan sedang berlansung dengan baik....
Kita yakin penganti yang beliau pilih ini betul2 seorang yang boleh diharapkan demi untuk bangsa, agama dan negara.......

Orang yang marah dengan Dr.M memang ramai, tetapi orang yang menyangjung beliau, yang berterima kasih dengan beliau, yang mengkagumi beliau adalah lebih ramai,
Mungkin kalau Sumatera itu dibenarkan untuk menjadi rakyat Malaysia, satu Sumatera itu mahu menjadi rakyat Malaysia....

Cuma golongan yang tidak marah malah kagum dengan dengan Dr. M ini, mereka tidak perlulah untuk membalas hujah-hujah golongan yang marah dengan Dr.M ini yang sebenarnya golongan minoriti.... (Yang penting masa hadapan yang bakal ditempuh bersama)

Golongan minoriti ini yang amat kecil bilangannnya... yang hanya menjadi jaguh kampung, harapkan sorak tapi isi tidak ada....

Sebenarnya, Kita bangga menjadi melayu,
Kita bangga menjadi rakyat Malaysia...

Im proud to be Malaysian...
Hidup bangsa malaysia!
 
dulu masa mula buat jambatan pulau pinang habis pakai duit rakyat-mungkin hutang dengan rakyat atau mana-mana 'ceti'. Harga tol jambatan RM7.00. Mungkin nak bayar hutang dengan 'maintenance' dan sedikit gaji orang kutip tol di pondok 'durian'. Sekarang dan 20 tahun tak kan tak habis bayar lagi? Kalau bayar rumah pun dan bank dah tukar nama pemilik. 20 tahun sepatutnya jambatan dah jadi harta rakyat. Kalau nak kutip tol pun untuk maintenance dan bayar gaji tukang tunggu pondok. Pasal apa masih RM7.00, tak reti nak turun ke? Masuk kocek sapa pula?
 
setelah beberapa orang menerangkan betapa hinanye orang yang berfikiran negative, ade lagi org2 mangkuk yang menulis tanpa isi dan tujuan, tapi terus-terusan melayan negativiti minda dan kemarahan yang kononnye punca kepada segala masaalah yg ada. Mereka2 ni macam otak dah tak ada. dalam ertikata lain macam binatang, kepuasan diri dan kemarahan yg diutamakan.kalau lah boleh sikap bangsa melayu yang bangsat ni di tapis, kan ke kita lebih mudah untuk bergerak kearah memartabatkan negara dan agama? Sila ingat bahawa agama islam, adalah untuk keamanan sejagat, kedamaian diri, sayang menyayangi dan toleransi sesama manusia, kemaafan dan kemajuan ummah. Sikap2 ini yg pernah menjadikan bangsa melayu satu bangsa gemilang pada satu ketika dahulu.benci dan dendam ni semua kan sifat2 syaitan. Dan sikap ini yang menjadi kan bangsa kita jatuh satu ketika dahulu. Takkan bende simple camtu pun takleh masuk kepala hotak? Sudah lah tu....bergerak la bersama memajukan negara...paling tidak pun diri sendiri. Sebelum nak tulis blog lepas ni baca la dulu blog2 terdahulu kot tersedar sikit dari kebodohan tu. ...Mangkuk!!

Mahawangsa.
 
mahawangsa@gmail.com
 
Kenapa dia bertanya demikian pada masa ini tidak pada masa berkuasa dahulu? Mungkin kerana dihambat rasa bersalah atas perbuatan-perbuatan yang merugikan bangsa Melayu? Jawapanya beliau sendiri yang tahu. Tidak perlu ditanya kepada pehak lain.
 
sape lah yg tulis article atas ni....ko ni mesti miskin dan tak berupaya kan? dah tu, mesti ko bersifat mementingkan diri sendiri dan tak pernah membuat sesuatu utk kebaikan masyarakat. kalau tidak mesti la ko tau macam mana nak pakai dan bersyukur dengan fikiran yg diberi Tuhan.

mahawangsa.
 
mana die org2 yg perfect samapai boleh pin point kesalahan org lain dgn 'unbelievable accuracy' tu....? tayangkan la lagi perangai yg bangsat, bodoh dan terkutuk tu ... kenapa nak malu2 pulak ?

Mahawangsa.
 
Barang siapa yang tiada otak untuk berfikir, maka dia akan tergolong di dalam golongan orang-orang yang membenci Mahathir dan yang sesat.

(Hadith sahih)
 
Apa la korang semua asyik dok kutuk Tun M? Bukan la semua perkara yg dia buat tu buruk dan bukan juga semuanya baik. Secara purata beliau berjaya membawa M'sia ke satu tahap yg lebih baik drp Indon, Bangladesh, Filipin, Vietnam dan lain-lain dunia ke 3. Jadi seorang pemimpin takkan berjaya utk memuaskan hati semua org. Keputusan yg beliau buat mungkin tepat pada masa itu berdasarkan study yg dibuat tapi selepas siap mungkin dah tak releven. Kalau aku seorang pemimpin sudah tentu aku akan bantu keluarga dahulu dan org yg terdekat dgn kita. Tetapi org lain juga tidak harus dilupakan. Bukankah itu naluri manusia dan Islam juga mengajar kita membantu org yg rapat dgn kita dulu. I only wish more good things can be done during his tenure as a PM. But he is only a human not superman. So, kalau kita tgk org lain berjaya, kita harus lebih usaha utk menjayakan diri dan bukan menjatuhkan org lain.
 
I read over your blog, and i found it inquisitive, you may find My Blog interesting. My blog is just about my day to day life, as a park ranger. So please Click Here To Read My Blog

http://www.juicyfruiter.blogspot.com
 
Mahathir bermula dengain niat yg baik dan cara yg baik ..(sila rujuk Malay Dilemma)...semasa peringkat awal pemerintahan semua berjalan dengan baik ..byk dilakukan utk membangunkan org melayu....tetapi didalam membangunkan org melayu apabila harta dan wang ringgit menjadi taruhan ...beliau terperangkap. apa yg sepatutnya menolong org melayu telah bertukar sebaliknya... ini adalah kerana fokus pembangunan org melayu untuk melahirkan golongan2 koporat..ini semestinya akan gagal kerana kebanyakan org melayu adalah di luar bandar...apa yg perlu di bangunkan adalah org melayu kebanyakan...biarlah ramai org melayu yg berniaga tetapi kecil kecilan.....ini adalah benih yg mungkin akan berkembang ...cara yg pantas untuk membawa 2/3 kerat org melayu elit utk kaya inilah adalah titik tolak kegagalan...diharap agenda paklah utk membangunkan pertanian berjaya utk menolak kaum melayu kebanyakan....
..ok apabila kegagalan telah terserlah mahathir kecewa dan mencuba `trial of treatment`...maka byklah hak org melayu terkubur...beliau gagal utk melihat `the cause of failure' ...ya ..saya penah gagal, anda juga pernah gagal ..tetapi kegagalan mahathir adalah memakan bangsa melayu...suppose there is no trial of treatment for malays!!!! see ..too ambitious might cause failure
 
hei mejoh and alike......you are all morons!!!
my advise: go ask god "apa salah saya?".
answer: who are you to criticise/condemn MY doings/creation?
know s'thg? tun is a "living saint".
think further n deeper..........
 
hey, I just got a free $500.00 Gift Card. you can redeem yours at Abercrombie & Fitch All you have to do to get yours is Click Here to get a $500 free gift card for your backtoschool wardrobe
 
jom ke blog ssya

http://amizo78.blogspot.com/
 
Orang yang komen mengenai Mahadhir ini, yang benci sangat ngapa? nampak sangat dari kata-kata anda sebagai orang yang jahat dan zalim, memang anda sebenar jahat dan zalim, Kalau anda kata Mahadhir jahat dan Zalim, sudah lama anda tidak ada keturunan, semua telah dipancung dan dah lama berada dalam kubur. Anda sebenar jahat , benci bila membaca komen anda, bukan lagi suka, tambah benci hati ini bila membacanya.
 
Sangat setuju dgn pandangan mahawangsa
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?